Corstiaan & Roy

Werken als opzichter dagelijks onderhoud bij Padua
Mooi sociaal werk
Bijna alle (ex)huurders van Padua kennen de functie van opzichter dagelijks onderhoud. Deze verzorgt de voor- en eindopname als mensen doorstromen naar een andere woning en komt ter plaatse als een huurder een storing of probleem meldt. Ze hebben een breed werkgebied, van het verzorgen van het reparatieonderhoud tot aan het organiseren van complete badkamerrenovaties.
Dicht bij de huurder
Corstiaan Ripping (51 jaar) en Roy Bus (44 jaar) zijn allebei dit jaar in dienst getreden: Corstiaan in mei en Roy in augustus. Roy: ‘Ik ben geboren en getogen in Utrecht, maar voor de liefde naar Nieuw-Vennep verhuisd. Mijn werkervaring heb ik vooral opgedaan bij een grote woningcorporatie in het midden van het land. Ik maakte de overstap naar Padua omdat ik het fijn vind om in een wat kleinere organisatie te werken. Dat betekent minder schakels en veel direct klantcontact. Bovendien wil ik meer leren en me verder ontwikkelen.’ Ook Corstiaan koos bewust voor een wat kleinere corporatie. ‘Ik kom uit Hazerswoude en heb meer dan 20 jaar ervaring als opzichter, bij verschillende corporaties. Door fusies groeiden die organisaties steeds groter, en dat had weer effect op het werk, de werkdruk en manier van werken. Ik vind het prettig om bij een kleinere corporatie dichter bij de mensen te staan. Direct klantcontact is heel belangrijk: soms blijkt het praatje met de huurder nog belangrijker dan de technische oplossing van een probleem.’
Sociale corporatie
‘Tijdens mijn inwerkperiode doen we veel werk samen, al hebben we in principe ieder ons eigen rayon. Samenwerken betekent weer een frisse blik op het vak, je raakt nooit uitgeleerd,’ zegt Roy. ‘We kennen allebei het werk als opzichter, dat is niet nieuw. Wat je vooral onder de knie moet krijgen, is het systeem. En je moet het bezit leren kennen, de Padua woningen.’ Corstiaan vult aan: ‘En natuurlijk de kaders van Padua. Wat kan en mag er allemaal?’ Ze zijn het roerend met elkaar eens dat Padua een hele sociale corporatie is, met een groot hart voor de huurder. ‘Natuurlijk moet je ook weleens nee zeggen,’ geeft Roy aan. Corstiaan: ‘Maar dan ligt het ook wel heel erg aan de manier waarop een boodschap gebracht wordt. Dat draagt bij aan begrip. Verkleurd behang is bijvoorbeeld niet mooi. Maar als het niet stuk is, dan is het aan de nieuwe huurder om daar zelf een oplossing voor te bedenken. Een nieuw behangetje bijvoorbeeld, of verven.’
Op het fietsje
De mannen starten dagelijks rond half acht. Dan zijn ze tot tien uur intern, voor vragen van collega’s, en eventueel telefoondienst bij technische vragen. Voor de rest van de dag is het werk verdeeld in een binnen- en buitenblok. Binnen bestaat uit bureauwerk, zoals opdrachtbonnen verwerken en vragen van collega’s beantwoorden. Buiten betekent naar de huurders toegaan, voor geplande opnames of technische meldingen. Dat doen deze mannen vooral op de fiets. Roy: ‘Wel grappig, dat kennen de huurders niet, dus daar krijgen we positieve opmerkingen over. ‘Zo, op het fietsje?’.’ Corstiaan: ‘En dat terwijl bijna al het bezit binnen 10 minuten fietsen ligt. Met de auto doe je nog langer over het zoeken naar een parkeerplek.’ Het is de bedoeling dat de mannen elkaar vervangen. Is Corstiaan buiten, dan blijft Roy binnen. En andersom. Maar Roy benadrukt: ‘Dat is niet in beton gegoten. De vragen en problemen van huurders zijn leading. Dus we hebben al snel meer buitenwerk en kunnen ook niet altijd op elkaar wachten. Het administratief uitwerken van een bon heeft geen haast, maar een mogelijke gaslekkage wel.’ Bij spoedgevallen sturen ze direct één van de vakmannen van Padua op pad, zeker als het om wat kleinere klussen gaat, die niet al te veel tijd kosten. Voor complexere zaken schakelen ze met twee (hoofd)aannemers.
Huuropzeggingen
Roy: ‘Heeft een huurder opgezegd, dan komen we een maand voor de einddatum langs voor de vooropname. Als opzichter gaan we samen met de huurder en de aannemer door de woning. Dan kijken we welke zaken de huurder moet aanpassen, technisch in orde maken of mogelijk ter overname kan aanbieden aan een volgende huurder.’ Corstiaan: ‘We kijken ook direct wat er nog aan algemeen onderhoud moet gebeuren. Soms komt er een andere keuken of badkamer in.’ Op de laatste dag van de huurovereenkomst vindt de eindopname plaats. Roy: ‘Die kun je natuurlijk niet verzetten, dat is immers de einddatum. Dus het kan gebeuren dat er vier eindopnames op één dag gepland staan. Dat verdelen we natuurlijk onderling zo goed mogelijk.’
Tevreden bewoners
Roy en Corstiaan zijn het met elkaar eens dat het oplossen van problemen het leukste is van het werk. ‘Het is een beetje gek om te zeggen, want je gunt huurders geen akkefietjes en technische problemen. Maar dat is natuurlijk wel ons werk,’ zegt Roy. Corstiaan: ‘En als alles dan is opgelost, en weer goed loopt, dan zijn de huurders tevreden. En wij natuurlijk ook.’ Tot nu toe bevalt het werken bij Padua heel goed. Corstiaan: ‘Wat ik ook heel prettig vind, dat zijn de korte lijnen intern. Je leert elkaar steeds beter kennen en houdt ook rekening met elkaar. In een hele grote organisatie kun je makkelijker zaken afschuiven, terwijl je hier juist met elkaar meedenkt. En onze samenwerking verloopt heel goed. We zijn het zeker niet altijd eens, maar dat hoeft ook niet.’ Roy knikt en vult aan: ‘We hebben afgesproken dat we alles tegen elkaar kunnen zeggen. Eerlijkheid houdt ons scherp, samen lachen maakt het leuk.’